نکاتی برای استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

رنگ می‌تواند حس و حال افراد را تغییر دهد، باعث حس عصبانیت شود، شادی فراخواند و یا احساس بی‌تفاوتی و غم را برانگیزد. بیشتر از آن، اکثر افراد زمان زیادی را برای فکر کردن به تاثیر رنگ در خانه یا دفاتر خود صرف نمی‌کنند. اما رنگ و طرح در خانه‌ی ما باید بازتاب روشی باشد که مردم زندگی می‌کنند و طراحان و مالکین خانه باید از رنگ‌ها هوشمندانه استفاده کنند تا جو دلخواه خود را در هر فضایی ایجاد کنند.

 

رنگ چیست؟

اما رنگ چیست؟ در فیزیک، رنگ روشی است که چشم‌ها و مغز ما طول موج‌های مختلف نور که از اشیا بازتاب می‌شوند را درک می‌کنند. برای مثال رنگین‌کمان را در نظر بگیرید که طیف‌های مختلف رنگی که چشم انسان می‌تواند ببینید را در بر دارد؛ مانند قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. اما مشکی و سفید چطور؟ برخی افراد سفید را عدم وجود تمام رنگ‌ها و مشکی را حضور تمام رنگ‌ها در نظر می‌گیرند.

پایه‌ی تمام رنگ‌ها، رنگ‌های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند. با ترکیب این رنگ‌ها می‌توانید تمام رنگ‌های دیگر را به دست آورید اما خود این رنگ‌ها با ترکیب رنگ‌های دیگر به دست نمی‌آیند. رنگ‌های ثانویه سبز، نارنجی و بنفش هستند. رنگ‌های سطح سوم، شش نوه‌ی رنگ‌های اصلی هستند. آن‌ها اسم‌هایی مانند آبی/سبز، قرمز/نارنجی، زرد/سبز و غیره دارند. با این که این نام‌ها سرراست و ساده به نظر می‌رسند، اینطور نیست. چرا که در طراحی، صنایع مختلف از چرخ رنگی‌های مختلف استفاده می‌کنند.

 

استفاده از یک چرخ رنگی

در طراحی داخلی چند نکته‌ی ساده وجود دارد که باید هنگام استفاده از چرخ رنگی بدانید.

  1. رنگ‌های مکمل: این‌ها رنگ‌هایی هستند که در چرخ رنگی درست روبه‌روی یکدیگر قرار دارند؛ برای مثال آبی و نارنجی یا زرد و بنفش. رنگ‌های مکمل معمولا به عنوان رنگ‌های اکسنت استفاده می‌شوند.
  2. سه‌گانه‌ها: رنگ‌های سه‌گانه روی چرخ رنگی تشکیل یک مثلث می‌دهند؛ برای مثال زرد و آبی و قرمز یا نارنجی و سبز و بنفش. این رنگ‌ها می‌توانند به‌عنوان رنگ‌های اکسنت نیز استفاده شوند اما باید متعادل باشند. اگر تعادل نداشته باشند، می‌توانند یک اتاق را در هم بشکنند.
  3. رنگ‌های مشابه: این‌ها گروهی از رنگ‌ها هستند که روی چرخ رنگی درست کنار یکدیگر قرار دارند؛ برای مثال قرمز، نارنجی و قرمز/نارنجی.
  4. رنگ‌های مونوکروم: این دسته از رنگ‌ها از یک رنگ استفاده می‌کنند اما از تیره به روشن؛ مانند آبی نفتی تا آبی دریا.
  5. رنگ‌های سرد و گرم: رنگ‌های سرد و گرم معمولا برای ایجاد حس و حال در یک اتاق استفاده می‌شوند. رنگ‌های سرد آبی، سبز و بنفش هستند. رنگ‌های گرم قرمز، نارنجی، زرد و صورتی هستند.
  6. ضد رنگ‌ها: ضد رنگ‌ها روی چرخ رنگی پیدا نمی‌شوند اما نقش مهمی در طراحی داخلی بازی می‌کنند. ضد رنگ‌ها خاکستری، بژ، قهوه‌ای، سفید و مشکی هستند.

روانشناسی رنگ

ما راجع‌به اساس رنگ‌ها صحبت کردیم اما روانشناسی رنگ چیست و چرا در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت دارد؟ شکی نیست که رنگ‌هایی که برای یک پروژه انتخاب می‌شوند، روی حال و هوا، وضعیت ذهنی و سرشت افراد تاثیر می‌گذارد. تاثیری که رنگ روی وضع روحی و احساسی ما می‌گذارد، به مصریان باستانی برمی‌گردد که تاثیر رنگ روی حال و هوا را بررسی کردند. برای مثال قرمز برای افزایش دوران خون، نارنجی برای افزایش انرژی و آبی برای آرامبخش بودن مناسب است. سیر تکاملی روانشناسی مدرن باب تحقیق رنگ را باز کرد که تا به امروز در طراحی و بازاریابی، طرح‌های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا جایی که روانشناس سوئیسی، کارل یونگ، چهار مزاج مختلف را با رنگ معرفی کرد: زرد آفتابی، سبز زمینی، آبی خنک و قرمز آتشین.

 

تاثیر رنگ‌های مختلف

اما رنگ چگونه باعث می‌شود ما حس‌های مختلفی را تجربه کنیم؟ قرمز رنگ انرژی، جنگ، خطر و قدرت است. اما رنگ قرمز به معنی عشق نیز هست. سایه‌های مختلف قرمز می‌توانند قرمز روشن باشند که نشان دهنده‌ی لذت، جنسیت، حساسیت و عشق است. صورتی از رومانس، عشق و دوستی حکایت می‌کند. قرمز مایل به قهوه‌ای نشان‌دهنده‌ی پاییز و قرمز تیره نشان‌دهنده‌ی قدرت، عزم، خشم، عصبانیت، رهبری، شجاعت، اشتیاق، شرارت و غضب است.

دِنا مک‌لافلین که یک طراح داخلی است، می‌گوید: «قرمز هیچگاه حوصله‌سربر نیست.» یک رنگ بسیار خوب اکسنت است و می‌توانید از آن برای گرم کردن یک اتاق سرد استفاده کنید. قرمز برای آشپزخانه‌ها عالی است و اشتها را افزایش می‌دهد و دیوارهای قرمز می‌توانند طرزی که یک اتاق درک می‌شود را تغییر دهند. به‌عنوان یکی از شدیدترین رنگ‌ها ، قرمز انرژی اتاق را افزایش می‌دهد. و گزینه‌ی مناسبی برای زمانی است که صاحبخانه می‌خواهد ایجاد هیجان کند. قرمز باعث به‌وجود آمدن مکالمه می‌شود و برداشت اول بسیار قدرتمندی روی افراد می‌گذارد.

صورتی، نشان‌دهنده‌ی دلسوزی، پرستاری و عشق است. و بسته به روشنی یا تیرگی آن، ممکن است یک اتاق را زنانه، گرم یا بچه‌گانه کند. کیت اسمیت که یک کارشناس رنگ است، می‌گوید: «یادتان باشد که صورتی ممکن است سریع دل را بزند. پس اگر یک صاحبخانه حس و حال دخترانه و رمانتیکی نمی‌خواهد، خطوط را ساده و تمیز نگه دارید و از پارچه‌های شکیل استفاده کنید.» با این وجود، صورتی یک رنگ فوق‌العاده برای دیوار اتاق‌ها است و فضای خوبی ایجاد می‌کند. می‌توان از آن دیوار اتاق‌های بچه‌ها یا نوجوانان استفاده کرد یا به یک اتاق ناهارخوری زیبایی و راحتی اضافه کند.

نارنجی با لذت، آفتاب و مناطق استوایی مرتبط است. نشان‌دهنده‌ی اشتیاق، شیفتگی، شادگی، خلاقیت، عزم، جذابیت، موفقیت و تشویق است. تنها رنگی است که اسم خود را از یک شی گرفته است؛ پرتقال. می‌توان گفت این رنگ دوقطبی است و مردم یا عاشق آن هستند و یا از آن متنفرند. در تمدن‌های باستان باور داشتند که نارنجی سطوح انرژی را بالا می‌برد و ریه‌ها را درمان می‌کند. اما نارنجی تیره می‌تواند معنی فریب یا بی‌اعتمادی هم بدهد. رنگ قرمز-نارنجی به معنای میل، وابستگی عاطفی، لذت، سلطه و پرخاشگری است. طلایی که گروه نارنجی محسوب می‌شود، احساسات پرستیژ را برمی‌انگیزد. معنی طلایی دانایی و ثروت است.

لیاتریس آیزمن، کارشناس رنگ و طراح اجرایی موسسه‌ی رنگ پنتون و نویسنده‌ی کتاب «Colors for Your Every Mood» می‌گوید: «نارنجی به آرامی از پله‌های درخواست مشتری بالا آمده است.» درست مانند قرمز، نارنجی هم باعث افزایش اشتها می‌شود و رنگ بسیار خوبی برای آشپزخانه و اتاق ورزش است. نارنجی زردآلویی (که در غرب بسیار محبوب است) آرامبخش است. نارنجی روشن گرما و ماجراجویی می‌بخشد اما اگر به‌تنهایی استفاده شود می‌تواند غلبه‌کننده باشد.

زرد رنگ آفتاب است و به لذت، شادی، هوشمندی و انرژی مربوط است. انتخاب بسیار خوبی برای آشپزخانه‌ها، اتاق‌های ناهارخوری و حمام است. در راهروها زرد می‌تواند خوش‌آمدگویانه باشد. با این وجود، مطالعات نشان داده‌اند که مردم در محیط‌های داخلی‌ای که تمام زرد است زودتر اختیار خود را از دست می‌دهند و عصبانی می‌شوند. بنابراین باید بادقت از آن استفاده کرد. زرد کم‌رنگ نشان‌دهنده‌ی خطر کردن، فروپاشی، بیماری و حسادت است و به‌ندرت در طراحی داخل اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زرد روشن با هوش، تازگی و لذت ارتباط دارد و رنگ بسیار خوبی برای بیرون یک خانه است. زرد روشن حس‌های خوش‌بینانه برمی‌انگیزد. جنیفر آگوس، طراح داخلی، می‌گوید: «زرد رنگ روحیه‌بخشی است اما باید سایه‌ی مناسب آن را انتخاب کنید. باید اطمینان حاصل کنید که خیلی روشن یا خیلی کم‌رنگ نباشد.» اما برای یک حس و حال سنگین از زرد عمیق و خاکستری استفاده کنید. زردی که با نارنجی ترکیب شده است انتخاب بسیار مناسبی برای فضاهای صبحانه‌خوری است و زرد به‌طور کلی، رنگ اکسنت مناسبی است.

سبز رنگ طبیعت است. و به‌عنوان آرامبخش‌ترین رنگ برای چشم شناخته می‌شود. سبز نشان‌دهنده‌ی رشد، هارمونی، تازگی و باروری است. و باعث می‌شود مردم از نظر احساسی، احساس امنیت کنند. سبز برای تمام اتاق‌های خانه مناسب است و هنگامی که به‌عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون خانه استفاده می‌شود، اثر آرام‌بخشی دارد. سبز روشن با خاکستری احساس مدرنی ایجاد می‌کند و استفاده کردن سبزهای مختلف در یک اتاق باعث به‌وجود آمدن کنتراست می‌شود. اما سبزهای مختلف احساسات متفاوتی را برمی‌انگیزند. سبز تیره را با آرزو، طمع و حسادت مرتبط می‌دانند. رنگ آب را متناظر با درمان احساسات و محافظت می‌دانند. سبز-زرد می‌تواند نشانه‌ی بیماری، ترس، اختلاف و حسادت باشد. اما سبز زیتونی رنگ سنتی صلح است. شانن کای که یک طراح داخلی است، می‌گوید: «می‌توانید یک اتاق را به‌طور کامل با سبز تزئین کنید و کنتراست، دراما، غنایت و تعادل داشته باشید؛ چرا که انواع بسیار مختلفی دارد.»

آبی، محبوب‌ترین رنگ در آمریکا است و آن را با اعتماد، وفاداری، دانایی، اعتماد، هوشیاری، ایمان، راستی و بهشت متناظر می‌دانند. آبی سرعت سوخت‌وساز را کاهش می‌دهد. و هنگامی که در اتاق یا دفتر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد برای ذهن و بدن مفید است. گفته شده است که آبی به پایین آوردن فشار خون و کاهش ضربان قلب کمک می‌کند. آبی روشن یا آبرنگی می‌تواند سکون به‌وجود آورد و با سلامتی، درمان، فهم و لطافت ارتباط دارد. اما هنگامی که در اتاق‌هایی که نور کمی می‌گیرند استفاده می‌شود، ممکن است کمی خشن و تند به نظر برسد. آبی تیره می‌تواند حس لوکسی در اتاق ایجاد کند. جکی جوردن، مدیرعامل رنگ در Sherwin-Williams می‌گوید: «آن دیوارهای آبی روشن فرانسوی و زردهای گل آفتابگردانی، ترکیب شادابی برای یک آشپزخانه هستند.»

بنفش در تیره‌ترین حالت‌هایش، دراماتیک، غنی و پیچیده است. می‌تواند به طراحی عمق بدهد و آن را با خلاقیت و کالاهای لوکس مرتبط می‌دانند. بنفش‌های روشن‌تر مانند اسطوخودوس می‌توانند یک حالت آرامبخش به اتاق خواب ببخشند. علاوه بر آن، حدود ۷۵ درصد کودکان بنفش را به هر رنگ دیگری ترجیح می‌دهند. طراح‌های داخلی از بنفش برای اضافه کردن دراما استفاده می‌کنند. با بنفش نئونی می‌توانید خود را به دیگران ثابت کنید یا به یک اتاق حس و حال رمزآلودی ببخشید.

 

نکاتی برای اعمال روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی

از آن‌جایی که رنگ به طرق مختلفی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بهتر است با پرسیدن چند سوال ساده شروع به طراحی دکوراسیون خود کنید.

  1. می‌خواهید رنگ چه حسی را برانگیزد؟ برای مثال، در آشپزخانه ممکن است بخواهید اشتها و انرژی افراد را افزایش دهید. در اتاق نشیمن، آرامش و صلح. شاید هم می‌خواهید اتاق را رازآلود کنید یا به اتاق انرژی دهید.
  2. اتاق قرار است برای چه مصارفی مورد استفاده قرار گیرد؟ فضا خصوصی است یا عمومی؟ و چه میزان از آن فضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ هدف اتاق کار کردن است یا استراحت؟
  3. چه میزان و چه نوع نوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ نور طبیعی یا نور مصنوعی؟ مهم است؛ چرا که بسته به منبع نور، رنگ می‌تواند به‌طرز به‌شدت متغیر به نظر برسد. همیشه بهتر است که قبل از انتخاب رنگ، آن را در نور طبیعی و نور مصنوعی ببینید.
 

استفاده از رنگ در طراحی داخلی

استفاده از رنگ در محیط‌های داخلی نیاز به خلاقیت، استعداد و قضاوتی دارد که فقط با تجربه و دانش به دست می‌آید. درست همانطورکه یک معمار حرفه‌ای ساخت مکانی را بدون طرح شروع نمی‌کند، یک طراح داخلی هم نباید قبل از برنامه‌ریزی شروع به کار کند. و باید شخصیت افرادی که می‌خواهند در آن مکان زندگی کنند را در نظر بگیرد. این که یک رنگ از نظر بیننده چه شکلی به نظر می‌رسد، نقش مهمی در انتخاب رنگ برای محیط‌های داخلی دارد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

استفاده از مطالب بلاگ دکورشاپ برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دکورشاپ و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت چشمه نور تعلق دارد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۲۴

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

طراحی سایت
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×