لوسترها، از عهد باستان تا امروز!
تاریخچه لوسترها
لوستر امضای طراحی نورپردازی از دیروز تا امروز است اما تاریخچه آن حتی فراتر از آن چیزی است که مردم فکر می کنند ، در طول قرن ها، لوستر تکامل یافته، طرح های جدیدی به خود گرفته است، در سراسر جهان گسترش یافته و از نگه داشتن شمع به لامپ های الکتریکی تبدیل شده است، اما ایده اصلی یک مرکز روشنایی شگفت انگیز باقی مانده است این نگاه به تاریخ چند وجهی لوستر جامع نیست، اما بسیاری از دوره های زمانی و نحوه روشنایی افراد در هر یک از آنها را پوشش می دهد.
لوسترها، ما قبل تاریخ و تمدن های اولیه
قسمتهای اصلی لوسترها در واقع مربوط به دوران ماقبل تاریخ و تمدنهای اولیه است. نمونه هایی از سه نوع لامپ جداگانه روغن و گریس متعلق به 17000 سال قبل از میلاد وجود دارد! در واقع سوراخ هایی در دیواره های غارهای لاسکو فرانسه وجود دارد که غارنشینان برای آویزان کردن مشعل های خود از آنها استفاده می کردند تا بتوانند نقاشی های غار خود را ببینند و انجام دهند. هزاران سال بعد ، باستان شناسان چراغی را در کف غار در لاسکو کشف کردند که هنوز دوده درخت عرعر درون آن وجود دارد.
صنعتگران باستانی سومری و مصری شمع های قالب دار ، چراغ های آلاباستر و شیشه های رنگی می ساختند. چراغ های روغن مصری دارای سوراخ های فتیله ای بودند که نشان می دهد آن ها از روش روشنایی متفاوتی نسبت به پیشینیان غارنشین خود استفاده می کردند.
پس از آن لامپ های نفتی در این مدت در مصر، یونان و روم به تولید انبوه رسید. در واقع، این لامپ ها اولین اقلام تولید انبوه بودند که با استفاده از قالب ها و موادی مانند آلاباستر، سنگ، طلا، برنز و سفال ساخته شده بودند. لامپ های رومی به دلیل ویژگی های تزئینی خود بسیار مشهور بودند.
polycandelon بیزانس از قرن ششم اولین پیش ساز لوستر است. شمع ها در اوایل قرن ششم نیز استفاده می شدند ، اما مشکلات زیادی در آنها وجود داشت آنها خشک و دودی بودند، فتیله های آنها نیاز به پیرایش داشت و لوسترها باید با سیستم قرقره نگهداری شوند تا مردم بتوانند آنها را پایین کشیده و به شمع ها توجه کنند.
اتاقهایی که لوستر در آنها قرار داشت اغلب دارای سوراخ هایی برای تهویه دود بودند و مردم یاد گرفتند که از زمان چکه شدن زمان زیادی را مستقیماً زیر لوسترها نگذرانند. شمع ها نیز آنقدر گران و کمیاب بودند که مردم آنها را در طول روز پنهان می کردند. سوزاندن شمع راهی برای جلوه دادن ثروت بود: شما به اندازه کافی ثروتمند بودید که شمع تهیه کنید و آن ها را بسوزانید!
چراغ های آویزان متعلق به قرن 8 نوع دیگری از لوسترهای اولیه بود که با سبک اسلامی تزئین شده بود و به هندسه و تقارن در طرح ها اهمیت می داد اما به تصویر کشیدن هرگونه موجود زنده را ممنوع می کرد. یک قرن بعد، تاج آهنی مدور در اروپا ظاهر شد.
لوستر ها در قرون وسطی و رنسانس
جیوانی آرنولفینی و همسرش – تاریخ لوستر – ، در بلژیک امروزی ، محل کار برنج از قرون 11 تا 15 بود. سبک Dinanderie دارای شخصیت های مذهبی، گل ها و نمادهای گوتیک بود. با این حال، چارلز جسور دینانت را در سال 1466 سوزاند، بنابراین فلزکاران در سراسر اروپا پراکنده شدند و هنر و سبک خود را در سراسر قاره گسترش دادند. (خبر خوب این است که Dinant بازسازی شد.)
در همین حال، در ایتالیا، شیشه سازان ونیزی در سال 1224 صنفی تاسیس کردند تا به آنها در تمرین هنر خود کمک کند. آنها در قرن سیزدهم کوره های خود را به دلیل خطر آتش سوزی به جزیره مورانو منتقل کردند، که در واقع به صنف کمک کرد اسرار تجاری خود را حفظ کرده و زنده بماند. هنگامی که دیگران در اطراف آنها مورد آزار و اذیت و کشتار قرار می گرفتند، به این دلیل نبودند که چنین هنرهای ارزشمندی را انجام می دادند.
اولین نقاشی با لوستر، جیوانی آرنولفینی و همسرش (1434) اثر یان ون ایک است. شما می توانید نقاشی را با لوستر تزئینی آن در سمت راست ببینید. سبک دیگری از لوستر، سبک ساقه برنجی هلندی که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، در تابلو 1663 The Dropsical Woman از Gerrit Dou، که شاگرد رامبراند بود، به تصویر کشیده شده است. انگلستان مقدار زیادی کار برنجی هلندی وارد کرد، اما پس از آن هنرمندان انگلیسی یاد گرفتند که سبک ساقه برنجی را تولید کنند و بعداً کریستال را اجرا کردند.
سبک لوستر کلاسیک هلندی اغلب در کلیساها استفاده می شود و گاهی اوقات هنوز هم امروزه می توان آن را مشاهده کرد.
معرفی انواع کریستال ها و لوستر های کریستالی
اولین لوسترهای کریستالی سنگی در قرن 17 ظاهر شدند. بلورهای سنگی در واقع به اندازه خود زمین قدمت دارند و هر بلور منحصر به فرد است، که توسط رویدادهای زمین شناسی در طول میلیون ها سال رخ داده است. به زودی ، شیشه سازان فرانسوی سعی کردند از کریستال سنگ با قطره های شیشه ای قالب گیری شده تقلید کنند.
در سال 1676، یک انگلیسی به نام جورج Ravenscroft نوع جدیدی از شیشه را برای کریستال ثبت کرد: شیشه سنگ چخماق، که حاوی مقدار زیادی اکسید سرب است. اکسید سرب شیشه را شفاف تر ، برش راحت تر و منشوری می کند. به خوبی رنگ می گیرد، بنابراین مردم شیشه های رنگی را آزمایش کردند، حتی سعی کردند شیشه زرد را با اورانیوم بسازند.
در همان زمان، استادان شیشه ای ونیزی گل و برگ های شیشه ای قالب گیری شده را به لوسترها اضافه کردند. آن ها همچنین لوسترهایی با بازوهای شیشه ای ساختند که گاهی هشت فوت عرض داشتند.
در بوهمیا (جمهوری چک امروزی)، شیشه سازان شروع به ساخت لوسترهای شیشه ای کردند که از سبک هایی تقلید می کرد که در فرانسه و بریتانیا رایج بود. با این حال، گاهی اوقات آن ها چوب را به دلیل فراوانی در طرح های خود وارد می کردند. بوهمیا جایی بود که آدولف شونبک تجارت خانوادگی را رها کرد تا شرکت خود را در سال 1870 با تولید لوسترهای شیشه ای راه اندازی کند.
سبک های متمایز لوستر قرن 18
سبک های باروک و روکوکو در قرن 18 ظهور کردند. روکوکو در واقع تکامل باروک بود که با حکاکی های منتشر شده که مردم را به آن علاقه مند می کرد، محبوب شد. لوسترهای روکوکو شامل گرداب، برگ، گل، گلدسته، کوپید و سایر جزئیات بود که اغلب برنز ریخته می شد.
همچنین در آغاز قرن 18، پتر کبیر سنت پترزبورگ، روسیه را تاسیس کرد. هدف او بازآفرینی همه شگفتی های فرهنگی و معماری جهان غرب در این شهر جدید بود. هنرمندان روسی سبک های فرانسوی را تفسیر می کردند ، هرچند که جلوه های خاص خود را به لوسترهای خود اضافه می کردند. لهجه های شیشه ای رنگی جزئیات رایج لوسترهای روسی است.
یکی دیگر از پاسگاه های شیشه رنگی در این زمان بریستول ، انگلستان بود. بریستول که در کنار دریا واقع شده است، برای تولید شیشه ایده آل بود زیرا همه مواد روی قایق ها وارد شده بود. شیشه با کیفیت بالا که در آنجا تولید می شد شامل مواردی مانند کبالت آبی، یاقوت طلا و شیشه شفاف بود. در سال 1750 ، شیشه سازان بوهمی لوسترهایی به سبک ماریا-ترزا ایجاد کردند. اینها به خاطر مادر ماری آنتوانت، که ملکه اتریش بود نام گذاری شده اند.
دهه های 1750 و 1760 ماهیت چرخه ای مد و الهامات طراحی را نشان داد، زیرا باستان شناسان ویرانه های شهرهای باستانی هرکولانوم و پومپی را پیدا کردند. این باعث شد تا مردم به دنبال هنر طراحی مدیترانه ای باشند. به عنوان مثال، جیمز و روبرت آدام در واقع طرح هایی از سایت های پمپئی برای الهام گرفتن تهیه کردند. این رویداد سبک نئوکلاسیک طراحی لوستر را به وجود آورد.
ویلیام پارکر در سبک طراحی دیگر قرن هجدهم، ساقه توپ لوستر را بیرون آورد و ساقه ای به شکل گلدان جایگزین آن کرد. او لوسترهایی را برای اتاقهای حمام در انگلستان طراحی کرد که هنوز هم آن جا هستند. مسئله مالیات در اواخر قرن 18 بریتانیا، طراحی لوستر را متحول کرد. قانون مالیات بر شیشه از نظر وزن تمام شیشه ها را مشمول مالیات می کرد، اما ایرلند معاف بود، بنابراین جزیره زمرد محل شیشه شد. در این مدت خانه شیشه ای معروف واترفورد در آنجا تأسیس شد. در انگلستان، کسانی که با استفاده از قطره های کریستال بریده شده از شیشه های شکسته (که مقرون به صرفه تر مالیات می گرفتند) ترک نکردند، به هم چسبیده و شبیه چادر شده اند ، همراه با یک کاسه قطره بیشتر در پایین. این به سبک چادر و کیف معروف است و الهام بخش بسیاری از سبک های دیگر لوستر است. به هر حال، قانون مالیات شیشه ای در سال 1832 لغو شد.
انقلاب ها و لوسترهای مشرق زمین
در سال 1760، انقلاب صنعتی آغاز شد. جهان را تغییر داد: اشیاء تزئینی در حال حاضر برای افراد بیشتری در دسترس بود و طبقه متوسط جدیدی آماده بود تا با تزئینات فانتزی مانند لوستر، رونق خود را به نمایش بگذارد.
با این حال، در طول انقلاب 1774 فرانسه، سبک نئوکلاسیک در فرانسه ریشه دوانید زیرا ریشه در طرح های یونان باستان دارد و یونانیان باستان دموکراسی داشتند. نئوکلاسیک نیز بسیار کمتر از آنچه قبلاً تزئین شده بود، که کاملاً متناسب با شرایط سیاسی فرانسه انقلابی بود، تزئین شده است.
هنگامی که ناپلئون بناپارت بر فرانسه فرمانروایی کرد و نیروهای خود را برای اشغال ونیز اعزام کرد، تقریباً قرن ها سابقه شیشه سازی ونیزی را از بین برد. هرچند این هنر زنده ماند.
با صحبت از انقلاب ها، آمریکایی های اولیه لوستر نیز می ساختند، اگرچه اغلب از مواد ارزان تر مانند قلع، چوب یا فلز با بازوهای سیمی استفاده می کردند. این فقط به این دلیل بود که ورق فلز در کشور نوپا واقعاً کمیاب بود.
یک قرن احیاء
قرن نوزدهم یکی از سبک های احیای مجدد در سراسر اروپا بود و دوباره ثابت کرد که ماهیت چرخه ای مد فقط یک چیز مدرن نیست.
درست در آغاز قرن، فرانسوی ها لامپ های رومی را برای استفاده به عنوان لوستر احیا کردند. اما بسیاری از احیای سبک های تزئینی قدیمی تر و بیشتر به این دلیل اتفاق افتاد که طبقه متوسط رو به رشد شیوه زندگی اشراف قدیمی را می خواستند. آنها به عناصر طراحی روکوکو، رنسانس و گوتیک نگاه کردند و خانه های خود را با لوسترهایی در این سبک پر کردند. سازندگان لوستر فرانسوی ، از جمله Baccarat (که ساخت لوسترها را در سال 1824 آغاز کرد)، به ویژه مشتاق ایجاد سبک های جدید با الهام از دوره های قبلی بودند.
شرکت های لوستر بریتانیایی که به دنبال منابع جدید درآمد هستند نیز هزاران مایل دورتر در هند، که هنوز در آن زمان مستعمره بود، پیدا کردند. برخی از شرکت ها حتی شعبه هایی را در داخل هند باز کردند تا به سلیقه های محلی پاسخ دهند.
هنگامی که روشنایی گاز در اواخر قرن 19 به طور گسترده ای در دسترس قرار گرفت، گازسوزهایی که از این نوع روشنایی جدید استفاده می کردند اغلب به سبک روکوکو طراحی می شدند. این گازسوزها معمولاً شمع هایی به عنوان پشتیبان در اختیار داشتند فقط در صورت عدم کارکرد گاز. چراغ های گاز نیز واقعاً روشن بودند، بنابراین محافظ شیشه ای به عنوان راهی برای محافظت از تابش خیره کننده رایج شد. در اینجا نمونه ای از لوستر گازی است که سپرهای شیشه ای و تزئین روکوکو را نشان می دهد.
پیشرفت های تکنولوژیکی لوستر ها و نورپردازی
لامپ الکتریکی روشنایی جهان را در سال 1879 آغاز کرد و تغییراتی در ظاهر لوسترها ایجاد کرد. هنرمندان در این دوره به جای دوره های گذشته به ایده های طراحی کاملاً جدیدی از طبیعت نگاه کردند. ماریو فورتونی، هنرمند ایتالیایی، سوئیچ دیمر را ایجاد کرد و لوسترهایی از ابریشم تزئینی ساخت و در کنار آن روش روشنایی سالن ها را متحول کرد.
لوسترها همچنین از چراغ های رو به پایین برای استفاده از ظاهر و عملکرد لامپ های الکتریکی استفاده کردند. با این حال، لوئیس کامفورت تیفانی به دنبال الهام بخش برای طرح های خود بود: برای مثال، عناصر بیزانس و مور.
در اواخر قرن نوزدهم، شیشه ساز بوهمی به نام دانیل سواروسکی دستگاهی را اختراع کرد که می توانست بلورها را دقیقاً برش دهد. با این حال، این دستگاه در ابتدا برای ساخت جواهرات استفاده می شد و Swarovski حتی تا سال 1965 وارد تجارت لوستر نشد.
لوستر معاصر
واقعیت جالب: اولین نمایشگاه نورپردازی، برگمان و کمپانی در شهر نیویورک، در سال 1883 افتتاح شد در این نمایشگاه چراغ هایی که از برق و گاز استفاده می کردند، ارائه شد.
این روزها، طراحی لوستر می تواند نکات گذشته را شامل شود یا در جهت کاملاً جدیدی حرکت کند. در دهه 1930 روکوکو احیا شد و سبک آرت دکو ، مشخصه اصلی دهه 1920، به گذشته نیز باز می گردد. مدرنیته در اوایل قرن بیستم در اواسط قرن بیستم ظاهر شد مدرن ظاهر اواسط قرن (همانطور که احتمالاً حدس زده اید) حاکم بود، اما امروزه بازار لوستر برای کمی از همه چیز جا دارد: تزئین روکوکو، سادگی نئوکلاسیک، زیبایی تیفانی، فتنه معاصر و موارد دیگر.
صرف نظر از اینکه چه دوره طراحی با شما صحبت می کند یا چه سبکی را دوست دارید، امروز مطمئناً آنچه را که می خواهید در لوستر پیدا خواهید کرد، چراغ برجسته ای که به زمان زندگی انسان در غارها باز می گردد.
درباره ی چشمه نور
کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند، برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.
امروزه ممکن است به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛ یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .
البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .
سلام و عرض خسته نباشید
خیلی خوب هست که همکاران ما در صنایع روشنایی و تولید لوستر در مباحث فنی و علمی فعال هستند، امیدوارم که شرایط طوری فراهم بشه که جامعه ی خریدار قدر این زحمات رو بدونه و به سمت افرادی که برای دانش ارزش قائل هستند گرایش داشته باشه، تا افرادی که صرفا دلالی دارند و ارزش آفرینی نمی کنند.
با تشکر از شما نظراتتان برای تیم دکورشاپ بسیار مفید می باشد و باعث دلگرمی است