جمعه سیاه : هر آنچه که باید درباره بلک فرایدی بدانید
فروش ویژه جمعه سیاه چیست ؟
به احتمال خیلی زیاد تا به حال اسم جمعه سیاه یا بلک فرایدی را شنیدهاید. اما حراج جمعه سیاه یا بلک فرایدی چه روزی است ؟
در تاریخ آمریکا، عبارت جمعه سیاه به رسوایی بازار طلا در روز 24 سپتامبر سال 1869 اشاره دارد. در این تاریخ، دو نفر از زمینخوراران آن دوره، با خریدهای عمده طلا در مدتی کوتاه، انحصار موقت طلا را به دست گرفتند. دولت به موقع متوجه این امر نشد و پس از مدتی، با وارد کردن حجم بالایی از طلا، سعی بر جبران قیمت از دست رفته کرد. که در نهایت باعث ویرانی زندگی بسیاری از افراد و نامگذاری جمعه سیاه شد.
اما امروز، معنای جمعه سیاه، کمی دگرگون شده است. حراج جمعه سیاه، روز بعد از شکرگزاری است که آخرین جمعه ماه نوامبر محسوب میشود. این روز، آغاز آیین خرید برای کریسمس است. حراج جمعه سیاه در واقع یک روز تعطیل نیست. اما اکثر شرکتها این روز را به کارکنان خود مرخصی میدهند. مدتها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشندهها است. با وجود اینکه آمریکای شمالی محل اصلی بلکفرایدی است، اما مثل بسیاری از سنتهای دیگر، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است.
نکات جالب درمورد جمعه سیاه
شاید باور نکنید اما این روز به قدری مهم است که فروشگاهها قبل از ساعت 4 صبح کار خود را آغاز میکنند. مردم هم از همان زمان برای خرید به فروشگاهها رفته و باید تا قبل از شب، خرید کرده باشند.
البته حراج جمعه سیاه همیشه با خوبی و خوشی پیش نرفته است. خشونت، جرم و درگیریهای جمعه سیاه، یکی از دلایل انتخاب این نام توسط پلیس است. مثلا در سال 2011، زنی در فروشگاه وال مارت برای خرید کنسول بازی wii، به سمت جمعیت اسپری فلفل پاشید. بله… درست متوجه شدید.
قانون حسابداری
شاید برای شما جالب باشد که در گذشته، قانونی نانوشته بین حسابداران رایج بود. اگر صورت سود و ضرر آنها در نهایت به ضرر ختم میشد، در ترازنامۀ خود از جوهر قرمز استفاده میکردند. و اگر صورت سود و زیان، به طور کلی به سود میانجامید، از جوهر مشکی استفاده میکردند.
در آغاز دهۀ 60 میلادی، حسابداران همیشه پس از روز عید شکرگزاری (Thanksgiving)، حسابهای خود را مشکی رنگ میدیدند. به دلیل همین جوهر مشکی بود که این روز، با نام بلک فرایدی شناخته شد.
شلوغی خیابانها
در سال 1975، روزنامۀ نیویورک تایمز، باری دیگر از عبارت بلک فرایدی استفاده کرد. اینبار هم منظور، شلوغی روز خرید و ترافیک خیابانها به دلیل هجوم مردم به فروشگاهها بود. عبارت بلک فرایدی، تا اوایل دهۀ 80 میلادی، در بسیاری از شهرها و ایالتهای آمریکا، استفاده نمیشد. و کسانی که آن را شنیده بودند نیز، تعریف یکسانی از آن نداشتند.
چرا حراج جمعه؟
فلسفۀ حقیقی بلک فرایدی، تخفیف برای تمامی کالاهای موجود فروشندگان است. این تخفیف باعث میشود تا خریداران در آستانۀ سال نو، برای رفع نیازهای خود با هزینۀ کم، به خرید ترغیب شوند. از طرفی دیگر، انبار فروشگاهها نیز، با حاشیه سودی کمتر، تخلیه میشوند.
حراج جمعه در فروشگاههای آنلاین
رونق حراج اینترنتی جمعه در میان فروشگاههای آنلاین، از جمعه سیاه سال 2005 آغاز و باعث دگرگونی حراجیها شد. سود حاصل از فروش آنلاین در تاریخ جمعه سیاه ، همهساله از سالهای قبل بیشتر میشد. در سال 2013، سود حاصل از فروش در روز دوشنبه آنلاین ، نسبت به سال قبل، 18 درصد بیشتر بود و به رقم 1.73 میلیارد دلار رسید!
در سال 2017، دوشنبه آنلاین رکوردشکنی کرد و فروش آن در آمریکا، به 6.59 میلیارد دلار رسید. جف بیزوس، رئیس سایت آمازون، برندۀ واقعی این حراج محسوب میشود که با فروش باورنکردنی در دوشنبه آنلاین، به ثروت 99.6 میلیارد دلاری رسید و ثروتمندترین فرد دنیا شد.
دوشنبه مجازی
دوشنبۀ مجازی، دوشنبۀ پس از عید شکرگزاری است که هر ساله در آمریکا برگزار میشود. دوشنبه مجازی یک روز پر از تخفیف برای کالاهای فروشگاههای اینترنتی است که فروشندگان آنلاین، برای فروش بیشتر، دقیقا مثل بلک فرایدی ، برای اجناس خود تخفیف در نظر میگیرند. این مناسبت، اولین بار در سال 2005 توسط چند فروشگاه اینترنتی آغاز شد. مردم میتوانند به آسانی و با دسترسی به اینترنت، کالای موردنیاز خود را انتخاب و تهیه کنند.
رکوردشکنیهای دوشنبه مجازی
در طی 13 سال اخیر، مجموع فروش دوشنبه مجازی، به رقم 6.59 میلیارد دلار رسیده است. در سال 2016، میزان فروش در آمریکا، به 5.03 میلیارد دلار رسید. که پرفروشترین کالاها در این دوشنبههای دیوانهوار، نینتندو سوییچ (کنسول بازی ویدیویی)، موبایل و تبلت بوده است.
تفاوت بین جمعه سیاه و دوشنبه مجازی
شاید برای بسیاری از شما، تفاوت بین بلک فرایدی و دوشنبه مجازی، قابل درک نباشد. مثلا دوشنبه مجازی، فضای شادتری داشته و زمان کمتری برای سفارش و خرید نیاز دارید. نیازی به انتظار در صف و ترافیک نیست. بیشترین مقدار فروش آنلاین، متعلق به سایبر ماندی یا همان دوشنبه مجازی است.
همچنین باید توجه داشته باشید که در دوشنبه مجازی، زمان کمتری برای آماده شدن دارید. پیشنهادات شگفتانگیز به سرعت برق و باد موجود شده و به اتمام میرسند. شاید بسیاری از پیشنهادات شگفتانگیز به مدت یک یا دو روز قابل استفاده باشند. بعضی از کالاها با تعداد بسیار محدود عرضه شده و در عرض چند ساعت یا حتی چند دقیقه، به اتمام میرسند.
جمعه سیاه در کشورهای مختلف
اگر بخواهیم جمعه سیاه را در برخی از کشورها با یکدیگر مقایسه کنیم، کشورهایی که بیشترین خرج را در بلک فرایدی انجام میدهند، به ترتیب عبارتاند از: آمریکا، کانادا، انگلستان، ایرلند و امارات. آمریکا با مقدار میانگین 485 دلار صدرنشین و امارات با مبلغ 291 دلار، مقام پنجم را دارد.
اما بلک فرایدی همه جا هم پرطرفدار نیست. برای مثال، پنج کشوری که کمترین میزان خرج را در جمعه سیاه دارند، به ترتیب عبارت اند از: هند، فیلیپین، نیجریه، قزاقستان و پاکستان. پاکستان با مبلغ میانگین 35 دلار کمترین مقدار و هند، با مبلغ 69 دلار، مقام پنجم را داراست.
بلک فرایدی 2019
به طور رسمی، تاریخ بلک فرایدی 2019 ، در روز جمعه، 29 نوامبر مصادف با 8 آذر 1398 است. اما طبق آخرین اخبار آنلاین، بعضی از فروشگاهها بدون توجه خاصی به تاریخ جمعه سیاه ، از همین حالا به پیشواز جمعه سیاه 2019 رفتهاند. بلک فرایدی 2019، در تاریخ 25 اکتبر، و با فروش ویژه جمعه سیاه والمارت آغاز شد. همه چیز از آیپد گرفته تا تلویزیونهای 4K، در لیست اجناس این تخفیف، وجود دارد.
نکات مهم خرید در جمعه سیاه
اول از همه، حتما موارد ضروری که باید خریداری کنید را مشخص کنید. شاید موفق به مشاهدۀ تمامی تخفیفها نشوید.
اجناس گرانقیمت و با ارزشتر را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال، اگر در بازۀ تخفیف جمعه سیاه دکورشاپ، یک ست مبل 7 نفره خریداری کنید، در مقایسه با خرید یک آباژور ایستاده، بیشتر سود کردهاید.
آنلاین خرید کنید. امروزه، بسیاری از حراجیهای بلک فرایدی، به صورت آنلاین انجام میگیرند. به آسانی از صندلی راحتی خود وارد وبسایت ما شده و از تخفیفهای شگفتانگیز دکورشاپ، بهرهمند شوید.
کیفیت و قیمت اجناس دکورشاپ را، با حراجیهای دیگر مقایسه کنید و بهترین خرید را داشته باشید.
توجه داشته باشید که بیشترین محصولات خریداری شده در جمعه سیاه در ایران، به این ترتیب میباشند: پوشاک، کفش، جواهرات، کالاهای الکترونیکی، لوازم آرایشی و عطر. پس با توجه به این ردهبندی، اگر کالای موردنظر شما، جزو دستههای پرطرفدار است، عجله کنید. خریدهای خود را اولویتبندی کنید.
بلک فرایدی در ایران
تخفیف بلک فرایدی به سرعت از آمریکا به کشورهای دیگر نیز سرایت پیدا کرد. البته که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. در ایران نیز فروشگاههای اینترنتی و خردهفروشیها، در این تاریخ تخفیفاتی را ارائه میدهند. رقابت بین فروشگاهها در این روز، باعث حقیقی بودن تخفیفها شده است. شاید بسیاری از شما، جمعه سیاه را با نام حراجمعه بشناسید.
بلک فرایدی از سال 2016، با این نام در میان فروشندگان ایرانی، ظهور کرد. و در طول چند سال، به حراجی جذاب و پرطرفدار تبدیل شد. طبق نظرسنجیهای انجام شده، 32 درصد از ایرانیان، در فروش حراجمعه شرکت میکنند. این مقدار، هر سال 13 درصد افزایش یافته است.
از بین این تعداد، 19 درصد از خریداران، برای خرید به مراکز خرید و فروشگاههای فیزیکی مراجعه میکنند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، تعجبی ندارد که آمار خرید آنلاین در این مورد، بیشتر از خرید فیزیکی باشد. طبق آمار، 45 درصد از خریداران، در اینترنت به دنبال پیشنهادات شگفت انگیز، حراجی آنلاین و اجناس ارزان قیمت هستند.
جمعه سیاه با دکورشاپ
ما در فروشگاه اینترنتی دکورشاپ، با برگزاری طرحهای متنوع و کاربردی برای شما عزیزان، همواره سعی بر افزایش رضایت مشتریان و کیفیت محصولات خود داریم. از طرحهای فروش ویژه دکورشاپ ، میتوان به طرح خرید مبلمان برای زوجهای جوان اشاره کرد که از 15 مهر ماه آغاز شده و تا 15 آذر ماه، ادامه خواهد داشت.
قرعهکشی سفر به کیش، قرعه کشی هدیه آباژور و جشنواره داغ تابستانی، تنها چند عدد از رویدادهای شگفتانگیزی هستند که فروشگاه آنلاین دکورشاپ ، برگزار کرده است.
فروشگاه اینترنتی دکورشاپ، با سابقۀ چندین ساله در امر فروش آنلاین لوستر، مبلمان و لوازم دکوری، تخفیفهای شگفتانگیزی را برای جمعه سیاه سال 98 در نظر گرفته است. این تخفیفها شامل بسیاری از کالاهای موجود، از جمله لوستر، مبلمان، آباژور و… است. پس این فرصت را از دست ندهید و سود کنید. از روز 6 تا 8 آذر ماه، ( مصادف با تاریخ بلک فرایدی 1398 ) با ما همراه باشید و لذت تخفیف واقعی را تجربه کنید.